Recensie: Arlo

Arlo is geschreven en getekend door Floor Denil. Het is een beeldroman, die in oktober 2020 uitkwam bij uitgeverij Vrijdag. Het is een hardcover, die 224 pagina’s telt. Wil je meer weten over dit boek? Of hem bestellen?

Flaptekst ‘Arlo’

‘Groei je eigenlijk verder in de hemel? Straks herken ik je niet meer.’ Floor zit in haar laatste schooljaar en komt overal hopeloos te laat. Ze komt de lessen door met haar tegendraadse vrienden Arlo en Sil. Op een rommelige herfstochtend wordt de wereld van Floor volledig omgegooid. ‘Arlo’ is een krachtige beeldroman over verlies. Met haar ongecompliceerde tekenstijl en taal creëert Floor Denil een autobiografisch debuut dat onder de huid kruipt. Floor Denil (1995) is een Belgische illustrator en jazz-muzikant. Met de autobiografische beeldroman ‘Arlo’ debuteert ze als striptekenaar. Eerder verwierf ze bekendheid met haar dagelijkse cartoons op Instagram, waarbij ze herkenbare situaties treffend weet te vatten in openhartige cartoons.

Wat vind ik van dit boek?

Ik zag dit boek een paar keer voorbijkomen op Instagram en werd nieuwsgierig. Een mooie cover, een flaptekst die me aansprak en het is een beeldroman. Ik heb nog niet veel beeldromans gelezen.

Voor degene die nog niet goed weten wat een beeldroman is; misschien ken je de engelse term ‘graphic novel’ wel. Het is eigenlijk een soort strip maar dan in boekvorm.

Arlo zit vol details en de tekeningen vind ik ontzettend mooi! Om sommige delen heb ik hardop kunnen lachen, maar ik heb ook tranen in mijn ogen gehad. Wat heeft Floor Denil het verhaal toch duidelijk gemaakt in dit boek!

Het boek begon met een proloog, die mij al meteen te pakken had. Ik heb het boek daarna niet weg kunnen leggen. Aangezien het boek ook vlot leest, heb ik hem in middag uitgelezen.

De tekenstel van de illustrator vind ik ontzettend mooi. Er wordt goed afgewisseld tussen een pagina vol blokjes van een strip en pagina vullende afbeeldingen. Er zitten ook meestal veel details in de tekeningen en Floors (zo heet het hoofdpersonage ook) komt tot leven in dit boek. Ik zou graag meer van Floor Denil lezen!

Dit boek is niet alleen fictie. 50% van ‘Arlo’ is autobiografisch en de andere 50% is fictie. Welk deel waar is en welke niet? Dat wordt niet verteld, maar dat is zeker niet nodig.

Elk personage werd op een andere manier neergezet en dat vond ik zo leuk! Ik kreeg al snel een beeld bij de personages.

Het verhaal is realistisch (ook logisch aangezien het deels autobiografisch is) en liet me tijdens het lezen (en daarna) niet meer los. Ik raad deze beeldroman ook zeker aan en geef het 5 sterren.

Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Stay tuned, binnenkort geef ik twee (!) exemplaren weg in samenwerking met uitgeverij Vrijdag! En anders kan je hem natuurlijk sowieso bestellen, iets dat ik je echt aanraad!

Uitgeverij Vrijdag, bedankt voor dit recensie exemplaar.

13 reacties

  1. Wauw wat een mooie recensie, ik heb nog nooit een beeldroman gelezen maar na jou mooie verhaal en de mooie foto’s ben ik erg nieuwsgierig geworden, ik doe mee met de winactie, maar als ik niet win gaat hij zeker op mijn lijstje met te kopen en te lezen boeken voor 2021

    Geliked door 1 persoon

  2. Sinds ik “Het verhaal van de dienstmaagd” heb gelezen in een beeldroman, ben ik steeds meer geïnteresseerd.
    Extra bij deze van Floor, zijn de prachtige tekeningen en de sfeer die iedereen blijkbaar bij het lezen voelt. Toch als ik de recensies mag geloven ;-).
    Ik ben alvast heel benieuwd naar meer en doe dus graag mee voor een extra lootje :-)).

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie